söndag 13 mars 2022

Hittat igen bloggen...

 Att hitta igen min gamla blogg var minsann inte lätt, tills den då bara dök upp efter att ja försökt skapa en ny...

Efter att ha jobbat snart fyra år i Luleås Hemtjänst, fått utbilda mig till undersköterska under tiden, så ska jag nu testa mina "vingar" i Norge!!! Är placerad i en hemtjänstgrupp i Trondheim av det bemanningsföretag(Dedicare AS)som jag valt.

Man har ofta hört att "i Norge tjänar man bra" men är man ensamstående med barn och utan utbildning så har det alltid känts som en omöjlighet, ända till nu!

I januari satt jag och kollade på arbetsförmedlingens sida, utland och undersköterska, massor med jobb! Läste på om hur man beter sig och vad som behövs. Autorisasjon behövs så jag sökte reda på alla papper de ville ha och skickade in ansökan.

Skickade intresseanmälan till ett bemanningsföretag och det bara swishade till så blev jag bokad

Hade innan det drog igång pratat med min chef om tjänstledigt så där var det grönt. I fredags fick jag min autorisasjon godkänd och imorgon, måndag 14 mars så flyger jag till Trondheim för att jobba I Munkvoll Hjemmetjenste.

Företaget jag är anställd av är Dedicare AS, lönen är något högre, flygresa och boende betalt. Det känns som världens chans att få möjligheten att vara i vackra Norge! Nu är man nyfiken på hur deras hemtjänst fungerar, hitta rätt adresser är klurigt innan man får koll. Hur tar jag mig till jobbet? Ska köpa busskort och försöka hitta rätt bussar och hållplatser. Börjar redan på tisdag morgon så med lite tur går det smidigt, promenad tar nog runt en timme skulle jag tippa, men det kan man göra någon gång då man slutar efter fm. Där kör man bil och jag är van att gå runt till brukarna eller cykla. 

Hemma blir husdjur och ungar, har handlat mat till djuren och fyllt kyl och frys med lättlagat.

En miss i planeringen är att jag får timlön, har nu månadslön. Kommer att bli lite glappt i inkomst framöver tills första hel månads lönen kommer i maj. Tur att man är van att lösa sådant.

Två välfyllda resväskor står klara för avgång i hallen, massor med medicin och tillbehör till stomin, diabetesen. Känns som att jag kommer att fastna i tullen...men det finns kanske inte i Norge. Har också packat ner frukost så jag klarar första dagen, var hittar jag en mataffär? Ledig på fredag så då blir det att kolla runt.

Och blir borta två månader denna sväng, sedan tillbaka för sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar